שיטות טובות למריבה עם ההורים

יש הרבה שיטות לריב עם ההורים. אפשר לצעוק, אפשר לטרוק דלתות ואפשר להגיד דברים מאוד מעליבים. כמו בכל נושא בחיים, גם לריב צריך ללמוד. הנה חמש שיטות טובות לקראת המריבה הבאה עם ההורים.


1. דברים לא נעימים שאומרים בזמן כעס
כשמישהו מצליח לעצבן אתכם ברמות גבוהות, כשמישהו דורך לכם על כל היבלות (והוא מכיר אותן אחת לאחת), אתם חייבים להתגונן. ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, וככל שאתם מכירים טוב יותר את מי שרב איתכם, כך תוכלו להגיד לו דברים מעליבים יותר.

ולמרות הזעם הנוראי שאתם חשים בשעת מריבה, נסו גם לזכור שאחרי המריבה הדברים הרעים שאמרתם זה לזה נשארים. נכון, כל צד יודע שהדברים נאמרו מתוך זעם. ועדיין - כנראה שביום רגיל לא הייתם קמים בבוקר ואומרים את הדברים האלה להורים שלכם בדרך לשירותים.

לכן, נסו לא להגיד דברים שתרצו בזמן אחר להחזיר אותם לתוך הפה. זכרו שההורים שלכם, שאולי נראים חזקים וגדולים, פגיעים לפחות כמוכם ואולי אפילו יותר.

אגב, אם ההורים שלכם אומרים לכם דברים פוגעים בזמן מריבה, תפסו אותם ברגע שכולם רגועים ובקשו מהם שלא יגידו את הדברים האלה, גם אם אתם נראים להם מאוד מעצבנים.

2. על מה בעצם רבתם?
למה בכלל רבתם? לעתים קרובות המילים שנאמרו במהלך המריבה לא קשורות כלל לסיבת המריבה. לדוגמה - אם אתם כועסים על ההורים כי הם מרשים לכם לצאת לבלות עד מאוחר, אתם יכולים לנהל איתם מריבה צעקנית דווקא על כמה שקלים שביקשתם מהם ולא קיבלתם.

התסכול או הכעס שלכם מנותב למקום אחר, שקל לכם יותר לכעוס בו, וקל לכם יותר לטעון בו טיעונים כנגד ההורים. כך אתם משחררים את האנרגיה השלילית שהצטברה בכם, בלי לגעת בנושא שבאמת מעצבן אתכם.

וההורים שלכם? כידוע, גם הם בני אדם. ולכן גם הם יכולים לכעוס עליכם בגלל דבר אחד, בעוד שבעצם הם מתוסכלים בגלל דבר אחר לחלוטין. הם יכעסו מאוד, למשל, שלא סידרתם את המטבח כפי שהם ביקשו, אבל מה שבאמת מפריע להם זה שהם דואגים מאוד כשאתם יוצאים בלילות.

אחרי המריבה, כשהבית נרגע, נסו לחשוב מה היה מקור המריבה. למה אתם רבתם, ולמה ההורים שלכם רבו. נסו לפתור את התסכול או הכעס הזה - ותוכלו לחסוך או לפחות להקטין את עוצמת המריבה הבאה.

3. על מי אתם בעצם כועסים?
כפי שלפעמים המריבה עוסקת בנושא שבכלל לא קשור למה שבאמת מציק לכם, לפעמים רבים עם מישהו שבכלל לא קשור למריבה. מה זאת אומרת?

למשל - היה לכם יום מתסכל במיוחד בבית הספר. המורה צעקה עליכם, החברים התעלמו מכם, אתם חוזרים הביתה ואמא שלכם זורקת הערה שנראית לכם פוגעת במיוחד. מכאן אפשר להתחיל מריבה ע-נ-ק-י-ת, שתסתיים בצעקות ובטריקת דלתות. אבל חכו רגע, אולי אתם רבים עם האדם הלא נכון?

וזה יכול להיות כמובן גם הפוך. אבא שלכם חזר מיום עבודה ארוך ומעצבן במיוחד. הוא נכנס הביתה ואתם מיד מזכירים לו (בעדינות) שהוא חייב לכם דמי כיס. זה כבר יותר מדי בשבילו. הוא מתעצבן, אתם מתעצבנים חזרה, ומכאן כבר אי אפשר לעצור את כדור השלג המתגלגל.

4. תנו צ'אנס
הרבה מהטלנובלות בנויות על מריבה שבה נאמרו דברים שלא היו צריכים להיאמר, ומיד אחריה נעלם אחד הצדדים, בלי לתת לצד השני הזדמנות להסביר את עצמו. כשחיים בטלנובלה, פירוש לא נכון של משפט אחד מייצר 100 פרקים של הסתבכויות, ומבזבז חיים שלמים.

אבל אתם לא חיים בטלנובלה. אל תחליטו אחרי מריבה אחת, גם אם נאמרו בה דברים קשים, שאתם לא מדברים יותר עם ההורים, או אורזים את המזוודות ועוברים לגור אצל הדודה. תנו צ'אנס להורים שלכם. יכול להיות שנאמרו משפטים רק מתוך ההקשר הזועם של המריבה? יכול להיות שהם לא התכוונו למה שהם אמרו, והם מחפשים הזדמנות להתנצל? ואולי לא הבנתם את מה שהם אמרו? אל תמהרו להסיק מסקנות ממריבה.

5. לא לשכוח שהאהבה מנצחת
גם בזמן המריבה הקשה ביותר, חשוב לזכור שבבסיס, מתחת לכל העלבונות והצעקות - אתם אוהבים זה את זה. לא נתווכח כאן על משמעות האהבה הזאת, אבל גם הורים נוראים (ושלכם כנראה לא נכנסים לקטגוריה הזאת) נוטים לדאוג לילדים שלהם ולרצות שיהיה להם טוב.

נסו לזכור גם בזמן המריבה וגם כשאתם מתאוששים ממנה, שאתם וההורים שלכם בעצם אוהבים אחד את השני.
לסיכום, מריבה הגונה משחררת אנרגיות, ועשויה להציף על פני השטח בעיות ותסכולים שהציקו לכולם. חשוב לזכור שאחרי המריבה, כשהעניינים נרגעים, צריך לנצל את הבעיות והתסכולים שהתגלו, ולבדוק איך אפשר לטפל בהם - למשל לדבר עליהם בצורה רגועה. אם כבר רבתם - לפחות נצלו את הגילויים החדשים כדי לשפר את איכות החיים שלכם ושל ההורים שלכם.