לא נכנס לי לראש

אתם בוהים במורה, בוהים במחברת, ושום דבר לא נכנס לכם לראש. את התאריכים בהיסטוריה אתם מצליחים לבלבל ואת הנוסחאות במתמטיקה אתם בעיקר שוכחים. ללבכם מתחיל להתגנב החשש שאולי אתם מטומטמים וכלום לא יעזור. כדאי להרגע. אתם לא מטומטמים. ויש לנו כמה רעיונות שעשויים לעזור לכם.



אתם יושבים בכיתה ומנסים להקשיב למורה, יושבים בבית ובוהים במחברת, ושום דבר לא נכנס לכם לראש. את התאריכים בהיסטוריה אתם מצליחים לבלבל, את הנוסחאות במתמטיקה אתם מצליחים לשכוח. ללבכם מתחיל להתגנב החשש שאולי אתם מטומטמים וכלום לא יעזור. כדאי להרגע. אתם לא מטומטמים. ויש לנו כמה רעיונות שעשויים לעזור לכם.

מה עושים כשצריך ללמוד חומר, ולא מצליחים להבין אותו, או לא מצליחים לחזור עליו, או שמצליחים לעוות אותו כל כך, עד שגם המורה לא מזהה אותו כשהוא מופיע על דפי המבחן?

קודם כל, אל תלחצו. החוויה הלא נעימה הזאת משותפת למרבית החברים שלכם, גם כאלה שנדמה לכם שהם לא מתאמצים בכלל. ואפילו המורה שלכם, שמלמדת את החומר הזה בפעם המאה, חוזרת עליו לפני השיעור, ולא תמיד זוכרת לפתור את כל השאלות שמופיעות במבחן.

עכשיו כשנרגעתם (נרגעתם?) נסו את אחת - או את כל - השיטות הבאות.

1. אל תחזרו על אותו חומר
אתם יושבים וקוראים את סיכום השיעור ולא מבינים מה רוצים מכם. אתם קוראים אותו שוב.

מה לעשות?
חומר הלימוד הוצג על ידי המורה שלכם מכיוון אחד. הפרק בספר הלימוד או התרגילים שקיבלתם ממשיכים בדרך כלל את אותה נקודת מבט. אם אתם מרגישים שאין לכם "תחושה" של החומר, אלא שאתם רק חוזרים כמו תוכי על מה שנכתב - אולי כדאי שתפסיקו לחזור על החומר.

במקום זאת, נסו למצוא מקור נוסף, שיציג לכם את הנושא מזווית ראיה שונה. אפשר לחפש משהו באינטרנט, אפשר לדבר עם חבר או עם הורה שמבין, וכמובן - אפשר ללכת למורה פרטי. המטרה היא לשמוע הסבר שונה ממה שכבר שמעתם.
כל אדם "נתפס" לסוג אחר של הסבר. יש כאלה שצריכים הרבה דוגמאות, יש כאלה שצריכים הרבה מספרים ונוסחאות, יש כאלה שצריכים שישלבו את חומר הלימוד בסיפור אישי, ורק כך הם מבינים וזוכרים אותו. אם נתקעים, נסו למצוא מקור אחר שיעביר לכם את החומר, וכך תבינו אותו טוב יותר.

2. נפל לכם גג על הראש?
במקצועות מסוימים מספיק להפסיד כמה שיעורים, וכבר קשה מאוד להבין מה נאמר בכיתה. זה קורה כמובן במקצועות כמו מתמטיקה ופיסיקה. אתם חולים במשך שבוע, וכשאתם חוזרים נדמה שהמורה מדברת סינית. אבל גם במקצועות כמו אנגלית או היסטוריה, במיוחד בשלבים שבהם המורה נותנת גז ורצה עם החומר לקראת מבחן חשוב, אפשר לאבד את הכיתה.
לא צריך להלחץ. תחשבו על בניית בניין - עדיף לא להתחיל מבניית הגג, ורק אז להרים אותו כדי לבנות תחתיו את הקומות ואת היסודות. אם אכן נפל לכם גג על הראש, הפסיקו לנסות ללמוד את החומר החדש. עצרו לרגע, מצאו מה חסר לכם ביסודות, למדו אותו, ורק אחר כך חזרו לעבוד על בניית הגג.

מצב כזה קורה לעיתם קרובות יותר ממה שנדמה לכם. לא צריך להיות חולים או לטוס לחופשת סקי של שבוע באמצע הלימודים. גם אם ישבתם כל יום בכיתה, יכול להיות שפספסתם את ההבנה של איזה קיר או שניים.

3. להוציא במקום להכניס
אחת השיטות היעילות של המוח שלכם ללמוד חומר הוא לארגן אותו מחדש. אחרי שישבתם וקראתם את החומר שוב ושוב, נסו לספר אותו למישהו.

הקורבן יכול להיות אמא, אבא, אח קטן שישמח לקצת תשומת לב או חבר לכיתה. ספרו לו את כל תולדות בנימין זאב הרצל, או איך פותרים משוואה ריבועית. הסבירו לו את כל מה שאתם יודעים. כשתתחילו לגמגם, כתבו לעצמכם מה שכחתם, או מה היה לכם קשה לזכור. אחרי שתשחררו את הקורבן שלכם, התמקדו בלימודים רק על הנקודות שהתקשיתם לדבר עליהן. אם נשאר לכם זמן, תפסו את הקורבן שלכם לעוד סיבוב מחכים.

4. ללמוד לבד עם חבר
העולם מתחלק לשני סוגי לומדים. יש מי שמעדיפים לשבת לבד, מוקפים בערימות של ניירות, מחברות וספרים, ולחרוש. יש כאלה שלא מסוגלים לשבת לבד. הם חייבים לשבת עם חבר אחד או יותר, וללמוד יחד.

כל אחד והשיטה שמתאימה לו. שילוב של שתי השיטות יכול לייעל מאוד את תהליך הלימוד שלכם. כשלומדים יחד, אפשר לשאול את האחרים שאלות על הנקודות שלא הבנתם עד הסוף, ואפשר גם לחדד את החומר על ידי מענה על שאלות של האחרים. מצד שני, כשלומדים יחד חשוב לא לשכוח ללמוד גם לבד. אם כל הלימוד שלכם מבוסס על הקשבה לתהליך הלימוד של האחרים, תכירו אולי מצוין את החומר הבעייתי שעליו דיברו החברים, אבל לא תכירו כמעט את מרבית החומר, זה שכולם מבינים ולכן לא מדברים עליו.

5. זכרון סלקטיבי
המבחן הגדול מתקרב. אתם חייבים לזכור עשרות תאריכים, שמות, נוסחאות, לא משנה מה - העיקר שיש הרבה ממנו. הכל מתבלבל לכם בראש.

יש שיטות שמסייעות לזכור פרטים כאלה, אבל לא נפרט אותן כאן. ובכל מקרה- הן דורשות אימון רב. יש לנו רעיון פשוט יותר, שמיועד למקרי חירום.

בכל נושא שמרכיב את המבחן, נסו להבחין בין פרטים חשובים יותר וחשובים פחות. למשל - חשוב יותר לזכור את התאריך שבו התחוללה המהפיכה הצרפתית, ופחות את שם אמו של המלך לואי ה-15. חלקו את חומר הלימוד ה"טכני" (כלומר - כל הפרטים) לשני חלקים. כשאתם לומדים, נסו להקדיש פי 2 יותר זמן לפרטים שסימנתם כחשובים. תגלו שבעת המבחן גם הפרטים שסומנו כ"לא חשובים" עולים במוחכם.

6. שיטת האחוריים
ואחרון אחרון לא ממש חביב - אין מה לעשות, כדי ללמוד צריך להתאמץ. צריך לשבת וללמוד, לקרוא, לתרגל. כל השיטות שתיארנו הן קיצורי דרך, אבל בסופו של דבר צריך להקדיש זמן ללימודים. שבו וקראו את החומר שוב. תתרגלו עוד קצת. ככה זה. אין מה לעשות...