חבל על הזמן

אין לכם מספיק זמן לכל השיעורים, העבודות והמבחנים שהמורים מנחיתים עליכם? יש לנו כמה טיפים שיעזרו לכם.



מתקפת הלימודים בעיצומה. מבחנים, שיעורים ועבודות בלי סוף מחכים בתור כדי שתעשו אותם, אבל למי יש זמן לכל זה? מסתבר שיש כמה טיפים שיכולים לסדר את העניינים. קוראים לזה ניהול זמן וזה די פשוט אחרי שמבינים את העיקרון.

הרעיון הוא שבמקום להרגיש שהזמן בורח לכם ושאתם במרוץ חסר סיכוי לתפוס אותו כדי להספיק לעשות משהו, תקחו את העניינים לידיים ותנהלו את הזמן שלכם. אתם תהיו אלה שמחליטים מה תעשו בכל רגע, וכך תהיו בטוחים שהספקתם לעשות את הדברים החשובים, ואפילו ישאר זמן ללכת להסתובב בקניון.

שלב ראשון - לא להכנע לשודדי הזמן
שודדי זמן הם הדברים הקטנים האלה שאתם עושים ואחר כך מגלים שלא נשאר זמן לשום דבר אחר. רק כמה סמסים לחברה, שניה לבדוק משהו באינטרנט, בדיוק יש תוכנית בטלוויזיה שאסור להפסיד, וממש אי אפשר בלי לשמוע שיר אחד באמפי.
נראה שהדברים האלה לוקחים רק שניה, אבל בעצם הם שורפים את כל היום. פתאום אתם מגלים שכבר מאוחר ולא הספקתם לעשות את השיעורים במתימטיקה למחר.

המשמעות של שליטה על הזמן שלכם היא שאתם מחליטים שקודם כל תשבו שעה על השיעורים, ואחר כך תעשו חצי שעה הפסקה כדי לחפש משהו באינטרנט. תקדישו שעה נוספת ללימודים, ואז תדברו עם החברים שלכם באייסיקיו.

שלב שני - לא להיות פרפקציוניסטים
כמה זמן צריך להשקיע בעבודה בהיסטוריה - יום? שלושה ימים? שלושה שבועות? אם נראה לכם שהיקף העבודה דורש השקעה של שלושה ימים, אל תבזבזו עוד כמה ימים כדי לסדר יפה את הכותרות ולחפש תמונות יותר טובות באינטרנט. אם עבדתם כמו שצריך, העבודה תצא מספיק טובה. היא לא צריכה להיות מושלמת.

הרצון לעשות דברים בצורה מושלמת גוזל הרבה יותר זמן מהדרוש, ובסופו של דבר לא בטוח שתקבלו תוספת משמעותית לציון. מצד שני, הזמן שהקדשתם כדי להפוך את העבודה למושלמת הולך לאיבוד, ואתם לא מספיקים לעשות דברים חשובים אחרים.

שלב שלישי - לקבוע סדרי עדיפויות
מה יותר חשוב - ללמוד למבחן במתימטיקה, לעשות שיעורים באנגלית, לצאת עם חברים או לגלוש באינטרנט? איך יודעים מה לעשות קודם וכמה זמן להקדיש לכל פעילות?

כדי לעשות סדר בבלאגן כדאי קודם כל להכין רשימה של הדברים שצריך לעשות. פשוט תכתבו כל דבר שעולה לכם בראש.
לדוגמה - להכין שיעורים באזרחות למחר, ללמוד למבחן בהיסטוריה בעוד שבוע, לקנות נעליים, לפגוש חברים, שיעור פרטי במתימטיקה, לסדר את החדר (הבטחתי לאמא כבר לפני שבוע).

עכשיו דרגו כל פעילות לפי הסולם הבא:
א - חשוב מאוד, חייבים לעשות
ב - חשוב, אבל יכול לחכות
ג - כדאי לעשות אבל לא הכרחי

כשתסיימו לדרג את הרשימה שלכם, היא תראה בערך כך:
א - להכין שיעורים באזרחות, שיעור פרטי במתימטיקה
ב - לפגוש חברים, לסדר את החדר
ג - לקנות נעליים, ללמוד למבחן בהיסטוריה

זה הזמן לעשות דירוג ביניים. הפעילות הכי חשובה מסוג א' תהיה א1, הבאה אחריה א2 וכן הלאה. עכשיו הרשימה תראה בערך כך:

א1 - שיעור פרטי במתימטיקה (אין מה לעשות)
א2 - להכין שיעורים באזרחות
ב1 - לסדר את החדר (לא כדאי לעצבן את אמא)
ב2 - לפגוש חברים
ג1 - לקנות נעליים
ג2 - ללמוד למבחן בהיסטוריה

למעשה יש לכם ביד רשימה של דברים ואת הסדר שבו צריך לבצע אותם. אם שיעור מתימטיקה נמשך שעה, ושעה נוספת תספיק לכם כדי לסיים את השיעורים באזרחות, תספיקו גם לסדר את החדר וללכת לחברים. את קניית הנעליים ותחילת הלימוד למבחן בהיסטוריה תעבירו לרשימה של מחר.

בשיטה הזאת אתם רואים בדיוק מה צריך לעשות, ויכולים לתכנן מתי תעשו כל דבר. כך תהיו בטוחים שתספיקו לעשות את הדברים החשובים, ומה שפחות חשוב יכול לחכות למחר.