מה הקשר בין חברים לדימוי עצמי?

דימוי עצמי הוא איך שאתם רואים את עצמכם ואיך שאתם חושבים שאחרים רואים אתכם. ד"ר טוביה זקהם מסביר איך החברים שלכם משפיעים על הדימוי העצמי שלכם, ואיך הוא קשור ליחסים שלכם עם החברים.


 
דימוי עצמי הוא הדיעה שיש לכם על עצמכם. הוא מתבסס על מה שאתם חושבים על עצמכם, ועל מה שאתם חושבים שאחרים חושבים עליכם. למשל - האם אתם חושבים שאתם חברותיים? טובים בספורט? מוכשרים בציור? חכמים? אלופים בהברזות מבית הספר? הדיעה שיש לכם על כל אחת מהתכונות שלכם קובעת אם הדימוי העצמי שלכם גבוה או נמוך.
אם בסך הכל אתם מרוצים מעצמכם וחושבים על עצמכם דברים טובים, אז כנראה שיש לכם דימוי עצמי גבוה ולא חסר לכם ביטחון עצמי. אם לעומת זאת אתם חושבים שאתם לא כל כך מוצלחים בכמה דברים, יכול להיות שהדימוי העצמי שלכם נמוך, והביטחון העצמי שלכם לא משהו.

ולמה זה חשוב איזה דימוי עצמי יש לי?
הדימוי העצמי שלנו משפיע על מה שאנחנו חושבים, אומרים ועושים. אם אתם מעריכים את עצמכם כחברותיים, תרגישו ביטחון כשאתם בחברה ותיצרו קשרים חברתיים במהירות ובקלות יותר בהשוואה למישהו שחושב שהוא לא חברותי כל כך.

אז איך החברים שלי קשורים לכל זה?
לחברים שלכם יש תפקיד חשוב בעיצוב הדימוי העצמי שלכם. אתם בודקים כל הזמן מה אחרים חושבים עליכם ואיך הם רואים אתכם, ולפי זה אתם קובעים מה אתם חושבים על עצמכם. אם נראה לכם שהחברים שלכם חושבים שיש לכם חוש הומור מפותח, רוב הסיכויים שתהפכו לליצני הכיתה. אם לעומת זאת תחשבו שהחברים שלכם חושבים שאתם לא טובים בריצה, כנראה שלא תתאמצו יותר מדי בשיעורי הספורט.

נבואה שמגשימה את עצמה
הדימוי העצמי הוא המשקפיים שדרכם אתם רואים את העולם, ומסבירים לעצמכם את מה שקורה לכם ואת הסיבות לכך.
נניח שהייתם חולים ואף אחד לא התקשר אליכם, או שנכנסתם לכיתה ואף אחד לא אמר לכם שלום, או שלא הזמינו אתכם לצאת. אם יש לכם דימוי עצמי גבוה, תסבירו לעצמכם את המקרים האלה בכך שהחברים שלכם עסוקים או סתם לא שמו לב. אבל אם הדימוי העצמי שלכם נמוך, אתם יכולים לפרש את המצב בכך שאף אחד לא אוהב אתכם ושלאף אחד לא אכפת מכם. שימו לב שהמציאות לא השתנתה. רק הפרשנות והסיבות שאנחנו נותנים לדברים משתנה בהתאם למשקפיים שדרכם אנחנו רואים את העולם.

הרבה פעמים קורה שאנחנו נותנים לעצמנו דווקא את ההסבר השלילי. הפרשנות הזאת יכולה להרוס את מצב הרוח ולפגוע בדימוי העצמי. אנחנו גם מתנהגים בהתאם - מסתגרים, מתרחקים, פחות משתתפים בפעילות חברתית ופחות יוזמים קשרים חדשים. כמובן שכתוצאה מכך פחות שמים לב אלינו, והמקרים שבהם אנחנו מרגישים שלאף אחד לא אכפת מאיתנו קורים שוב ושוב. כך נכנסים למעגל קסמים שלילי שמחזק את עצמו בכל פעם מחדש, והתחושה שלנו שמתעלמים מאיתנו למעשה מתגשמת.

יש מה לעשות כדי לשפר את הדימוי העצמי?
בטח שכן. הנה שני דברים שאתם יכולים לעשות כדי להעלות את הדימוי העצמי, להיות פחות מושפעים ממה שאחרים חושבים עליכם ובאותה הזדמנות להגיע ליחסים טובים יותר עם החברים שלכם.

1. תשנו את התוויות שבהן אתם מסמנים את עצמכם. במקום להגיד "יש לי ביטחון עצמי נמוך", "אני ביישן", "אני לא אוהבת ללכת למסיבות" - נסו להשתמש בהגדרות חיוביות כמו "אני מנגן יפה", "יש לי טעם טוב בבגדים", "אני יכולה להיות חברה טובה". תתפלאו לראות עד כמה זה משנה את הגישה שלכם לכל מה שקורה מסביבכם, את היחס שלכם לחברים, ואת היחס של החברים אליכם.

2. תמצאו את הדברים שחשובים לכם. מה עושה לכם טוב? מה עושה אתכם מאושרים? לא תמיד מה שחשוב לכם חשוב גם לחברים שלכם. נניח שהחברים שלכם שופטים אתכם לפי הבגדים שאתם לובשים, אבל אתם דווקא לא מתעניינים כל כך באופנה אלא בגידול תוכים. עד כמה אתם מוכנים לוותר על הדברים שחשובים לכם כדי למצוא חן בעיני החברים? נסו לראות את עצמכם בעיניים שלכם ולא בעיניים של החברים שלכם. במקום לחשוב רק מה הם חושבים עליכם, חשבו גם מה אתם חושבים על עצמכם. אם תהיו שלמים עם עצמכם החברים שלכם יעריכו אתכם יותר.