איך להתמודד עם לחץ?

מחר יש מבחן, רבתי עם תום, אמא כועסת שלא סידרתי את החדר, אחי עולה על העצבים, צריך להגיש עבודה בהיסטוריה, יצא לי חצ'קון באמצע המצח ואין לי מה ללבוש. די! התחרפנתי! איך יוצאים מזה!!!



מה זה בכלל לחץ?
לחץ הוא תגובה של הגוף למצב שבו אנחנו מרגישים מאוימים. אירוע שמאיים לפגוע בדימוי העצמי שלנו או בגוף שלנו יגרום לנו להכנס ללחץ. לעג, כשלון, אכזבה, פציעה או מחלה יכולים להלחיץ מאד. אם תקבלו ציון נמוך במבחן, יכול להיות שתרגישו שאתם לא שווים והדימוי העצמי שלכם עשוי להפגע. לכן לחץ ממבחנים כל כך נפוץ. אם החבר החדש לא מתקשר, אולי הוא לא אוהב אותך מספיק, אולי את לא שווה בעיניו - שוב יש סכנה לדימוי העצמי והלחץ עולה.

במצבים כאלה המוח שלכם מפרש את הסיטואציה כמצב של סכנה, ומיד נכנס לפעולה כדי להגן עליכם. הגוף שלכם כל כך טוב בהגנה על הדימוי העצמי שלכם, עד שאפילו מחשבה על סיטואציה כזאת יכולה להכניס אתכם ללחץ. תוך כמה שניות אתם מתחילים להרגיש דפיקות לב, להזיע ולהסמיק. הבטן והראש מתחילים להציק, אתם מבולבלים, לא מרוכזים ומתחילים להתעצבן מכל שטות.

לחץ טוב ולחץ רע
להכנס ללחץ זה דווקא טוב לפעמים. נהג שצריך למנוע תאונה נכנס ללחץ ולוחץ בכל הכוח על הבלמים, בלי לחשוב יותר מדי. אם אתם צריכים לעלות על הבמה ולהופיע בפני 300 אנשים או לעשות מבחן חשוב, קצת לחץ יכול לתת לכם מוטיבציה ולעזור לכם להתרכז.
כשהאירוע מסתיים, הלחץ יורד ואתם נרגעים ומוכנים לקראת הפעם הבאה.

הבעיה היא כשהלחץ חזק מדי, או שהוא קורה לעתים קרובות מדי. אם יש דברים שמלחיצים אתכם באופן קבוע, כמו בעיות בבית או בעיות בלימודים, יכול להיות שאתם כל הזמן במצב של לחץ, בלי הפסקה. ואז כשקורה משהו מלחיץ (כמו לריב עם אמא, מבחן קשה או חבר שדיבר אליכם לא יפה) אתם מתפוצצים. אין לכם הפסקות בין לחץ ללחץ, ואתם נשחקים ומותשים לגמרי. במקום שתשתמשו בקצת לחץ כדי להתמודד עם דברים, הלחץ משתלט עליכם עד שלפעמים אתם מרגישים שקשה לכם להתמודד.

מה אכפת לי, אני אסתדר, בעיה של האחרים שסובלים את העצבים שלי...
לא בדיוק. קשה להסתדר לאורך זמן עם לחץ. חוץ מזה שאתם מתעצבנים על כל דבר קטן ומתפרצים על כל מי שמתקרב אליכם, אתם גם יכולים להיות עייפים מאד, חסרי אנרגיה ובלי חשק לשום דבר. יכול להיות שתסבלו מכאבי ראש או כאבי בטן, חוסר תאבון או עליה במשקל. תופעות כמו אלרגיה יכולות להתגבר וכל הגישה שלכם למה שקורה מסביבכם נהיית שלילית. זה ממש לא כיף.

אז מעכשיו אני אהיה סיר לחץ או שיש מה לעשות?
ברור שיש מה לעשות. קודם כל צריך להבין שנכנסתם ללחץ, ואז לנסות להרגיע את הסימנים הגופניים שלו. אם באמצע מבחן אתם מגלים שאין לכם מספיק זמן ונלחצים מזה, בעצם אתם מתחילים לבזבז את כל הזמן שנשאר על הלחץ שלכם (אמאל'ה! הכל נדפק! יואו, מה אני אעשה...אוי, תלשתי 3 שערות!!!) במקום לנסות להוציא עוד כמה נקודות במבחן. קחו נשימה עמוקה, סלקו את המחשבות השליליות ותגידו לעצמכם: או קי, אין עוד הרבה זמן, אז אני אתרכז עכשיו ואספיק כמה שיותר שאלות. אני אעשה מה שאפשר, זה הכי טוב שיש במצב הזה". ברגע שתקחו שליטה על המצב, תרגישו הרבה יותר טוב עם עצמכם.

יש המון דברים שיכולים להכניס אתכם ללחץ. תחרות כדורסל, הופעה בג'ז, ההורים לא מרשים לצאת למסיבה ביום שישי, לכולם יש חבר/ה ורק לכם אין, ובכלל אף אחד לא סימס לכם היום. מספיק שרק תחשבו על הדברים האלה כדי שתכנסו ללחץ ותתחילו לצרוח על כל מי שמתקרב אליכם. אז אולי במקום לחשוב על הדברים המעצבנים האלה, שווה לנסות לחשוב על דברים שעושים לכם כיף. דמיינו שאתם הולכים לסרט עם מישהו שאתם אוהבים, עושים אמבטיה לאור נרות עם המוסיקה שלכם ברקע, משתזפים על החוף או כל מה שעושה לכם את זה. מיד תרגישו שאתם נרגעים ושהחיים נראים ורודים יותר.
חוץ מזה תזכרו שאתם נמצאים בתוך הגוף שלכם. אם אתם תדאגו לו, הוא ידאג לכם. תנו לו אוכל טוב, פעילות גופנית ושינה טובה, והוא יחזיר לכם בשמחת חיים ואנרגיה לעשות את כל הדברים שאתם רוצים.